Direktlänk till inlägg 23 oktober 2008

BETYG PÅ LÄRARE

Av Lars-Håkan Halldin - 23 oktober 2008 11:11



BETYG PÅ LÄRARE



Tanken på att eleverna skulle få sätta betyg på sina lärare har skrämt upp lärare, lärarfack och major Björklund i utbildningsdepartementet. Tanken utmanar och skrämmer. Någon har krafsat på skolans ömma varböld. Skolan är en skyddad verkstad där mången lärare lever ett kravlöst liv.


Vem minns inte de gamla lärarorginalen som undervisade mig i olika ämnen. Visst fyrtiofem år efteråt kan man le åt eländet men lärare skulle de aldrig fått bli.


Jag är rätt övertygad om att det är min generation föräldrar som skapat den kravlösa skolan. Det var vi som var mot betyg. Ja vi klarade ju oss ändock. Vi var egoistiska men alla hade inte den grunden att stå på ett betyg var certifiering på att de hade en grund att stå på.


Nu är betygen på väg tillbaka igen och det är inte en dag för tidigt. De begåvade ger därmed de som har lite svårare att lära sig en hjälpande hand. Den delen av flummet i skolan är äntligen borta.


Nu kommer nästa debatt man vill mäta lärarnas färdigheter sätta betyg på hur de lär ut. Jag vill inte vara grym mot kollegor som ägnat ett helt liv åt att muntligen förmedla kunskaper. Jag har sett universitet, högskolor, gymnasier och grundskolor här hemma och i min omvärld. Frapperats över undervisningsmetoder. Franska skolor har skrämt mig mest även Tyska. Visst eleverna får goda resultat men det finns en värderingsnorm som jag ogillar när förmågan att framställa brister och kunskapen är grund hos läraren då höjer man rösten då dyker pennalismen fram i dess länder. En sådan skola skall vi inte ha.


Varje lärare borde rannsaka sig själv med darrande händer sätta sig på sin kammare och fråga sig varför har inte Kalle gjort sin läxa. Varför avstår Kalle en bit av livspusslet? Vad är min skuld i detta? Varför klarar jag inte av att motivera Kalle? Det är du som lärare som har problemet i din hand. Lös problem skyll inte på Kalle, omvärlden eller föräldrarna det är du som lärare som ensam allena bär ansvaret för Kalles tillkortkommanden.


Att tiotals procent av eleverna som lämnar grundskolan inte ha godkänt och än värre inte kan läsa och skriva när de går ut skolan är oaceptabelt. Det är inte ett elevproblem det är ett lärarproblem. Kära lärare i Sveriges grundskolor ni borde gråta blod lämna efter er människor som inte har grundbitarna i livspusslet.


Ni måste inleda en debatt i lärarkåren vad är det för fel vi gör vilken fortbildning behöver vi för att klara produktionsmålet 100 % godkända. Ni äger problemet jag tror det är slentrian, ibland


lathet men framförallt allt många av er skulle aldrig varit lärare. Ni besitter inte de kompetenser som krävs för att leda hundratals elever varje dag. Er pedagogiska förmåga brister, er förmåga att inta scenen fånga er publik är undermålig. Detta är den bittra sanningen som lärarfacken måste inse.


Om vi låter eleverna i enkätens form sätta betyg på sina lärare. Från underkänd till mvg då får vi ett mått på hur det är ställt med kvalitén. Att gå ett helt liv i skolans korridorer och inte har förmågan att sceniskt inta ett klassrum är ju en katastrof för en själv. Men katastrof är den att det är åtskilliga elever som drabbas av din ofullkomlighet. Du ger dem en dålig start i livet.


Om Eksjös 1500 elever finge betygsätta sina lärare i en väl upplagt enkät från ett godkänt opinionsinstitut skulle leda till man skulle får en god grund för hur fortbildning skulle gestaltas. En lärare som är underkänd i alla sina färdigheter bör ställa sig frågan har jag hamnat rätt.


Var börjar problemen de börjar på våra flummiga lärarhögskolor. Visst det finns intagningskriterier på dessa skolor men de måste skärpas upp. Det finns ett intagningstest som modifierat skulle kunna tillämpas det är intagningstestet till Dramatens elevskola. Testet är enkelt i så måtto att det skiljer agnarna från vetet..


När du skall tas in på lärarhögskola skall kravnivån vara mycket högre än till Chalmers, eller handelshögskolan. Nålsögat som du skall igenom är att likt skådespelaren fånga din publik, andligen kunna inta ett klassrum en aula. Ha den inre auktoriteten att framtida elever längtar till din lektion och mötet med dig. Det är där de höga betygen växer och snillena hittar sin växtnäring.


Det räcker inte med grupparbete och självständigt söka kunskapen i böcker och datorer. Den lärande auktoritet måste finnas där. Ingen elev får ens misstänka att du inte har förmågan att överföra kunskapen till dem.


Jag brukade under min yrkesaktiva tid alltid när jag besökte skolor och undervisningsställen börja med ett besök i matsalen. Stökigt och bullrigt där en stökig och dålig skola det slog aldrig fel. Dessutom brukade maten vara dålig. Hela skolkonceptet illa genomtänkt.


Därför skall vi utvärdera varandra i skolans värld höja kraven på oss själva. För kära lärare Volvo levererar inte bilar med tre hjul, Nokia säljer inte telefoner som det inte går att ringa i men i skolan är det tillåtet med att ett stort antal barn inte kan läsa och skriva. Vi har stängt världen för dem därför att skolan inte insett att vi måste skärpa kraven på lärarna ute i klassrummen.


 Ps

Ni mina älskade gamla lärare som kunde inta ett klassrum känn er stolta

Ds

Brännelund Eksjö


 Lars-Håkan Halldin

Centerpartist av ädelt märke

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lars-Håkan Halldin - 6 augusti 2012 18:31

KRÄFTPREMIÄREN  7 augusti kl 17.00 Att ha en kräftskiva är i det närmaste en plikt. Bjud in barnen med familjer och goda vänner mm och gör något trevligt. Kräftpremiären är Sveriges mytomspunna nationalhögtid nr två under sommaren. Göra en fest d...

Av Lars-Håkan Halldin - 6 juli 2012 10:04

EN SUPERJAS I SKOGEN Svensk landsbygd behöver en trovärdig försvarspolitik som vilar på förtroende i omvärlden Nu vill regeringen tillsätta en kommitté som skall se över försvarets kostnader för att få råd med SuperJas. Försvarets kostnader skall s...

Av Lars-Håkan Halldin - 17 juni 2012 13:35

  Jag tycker vi skall få slut på dessa evinnerliga krig mellan kyrkan, skolan och samhället. Vi skall ha ett profant samhälle skolan skall inte ta ställning religöst. Gå till sina fädners kyrka och sjunga de vackra sommar- eller julpsalmerna bli vä...

Av Lars-Håkan Halldin - 15 juni 2012 09:06

  MIDSOMMARAFTON DEN 22 juni ANNO 2012 Midsommarafton är Sveriges nationalhögtid/ nationaldag. Någon toker har hittat på att vi skall fira vår förste diktator och någon obskyr grundlag den 6 juni.   Denna efterlängtade solen kommit tillbaka o...

Av Lars-Håkan Halldin - 7 juni 2012 13:57

VI HAR EN EU-MINSTER SOM INTE KAN JORDBRUK   Sverige har en EU-minister som uttalar sig om jordbruket glatt och okunnigt. Jag vill kära Birgitta med varsam hand vägleda dig genom den jordbrukspolitiska snårskogen.   Den nya EU-politiken forma...

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok tyck här


Ovido - Quiz & Flashcards