Direktlänk till inlägg 17 april 2009

ETT VASSARE JÖNKÖPINGS LÄN

Av Lars-Håkan Halldin - 17 april 2009 11:58



ETT VASSARE JÖNKÖPINGS LÄN

Jag delar Axel Oxenstiernas organisationssyn Sverige skall bestå av administrativt och geografiskt väl avgränsade enheter. Jönköpings län är ett unikt län i detta sammanhang. Lagom stort goda kommunikationer väl utvecklad balans mellan länets olika delar. Vårt län skall inte gå upp i någon storlänsregion. Framförallt inte med Östergötland som har risig ekonomi. Vill de söka sig till Mälardalen önskar jag dem lycka till där.


Jönköpings läns landsting kan stå modell för hur ett välskött landsting skall organiseras. Det har skötts med varsam hand ända sedan Einar Johansson i Bogård var FU-ordförande. Om alla landsting sköttes lika bra som Jönköping skulle vi kunna spara 15 miljarder i sjukvården och få ut ännu mer sjukvård trots besparingen. Andra landsting bör notera detta när de står med håven hos statsmakten. Åk till Jönköping och lär.


Om man vill göra en regionförändring skall den ställas under länsbornas prövning - folkomrösta i valet 2014

 

Samhällsplaneringen i vårt län.

Klimatfrågor, användning av naturresurser som fossila bränslen mm måste stå i förgrunden för hur vi planerar länet. Malmfyndigheterna i Vetlanda kommun och i Tabergsområdet bör analyseras och utreda hur en framtida brytning av malm skall gestaltas.


I vårt län finns en väl utbyggd infrastruktur av Järnvägar. Om vi menar allvar med ett grönare samhälle måste järnvägen spela en mycket central roll. Alla kommuners planering av bebyggelse, näringsliv och infrastruktur skall utgå från att järnvägen är framtidens transportmedel. Kort och gott byggnation utmed järnvägarna så de kan användas till gods- och persontransporter.


Bebyggelseplanering måste utgå från fastigheter som är mycket energieffektiva. Målet är att få ned koldioxidutsläppen helst mer än vad statsmakten förestavar.





Jordbruket och skogen spelar en viktig roll i hur klimatet skall utvecklas. Min politiska ide är att all skogsmark och åkermark skall vara i produktion. Då skapar vi biomassa som absorberar koldioxidutsläppen.


Jag vill göra en utredning där vi analyserar hur många miljoner ton koldioxid och miljöstörande växthusgaser som släpps ut i vårt län och ställa det mot hur mycket koldioxid som biomassan i skogen och på åkern absorberar. Vårt län har så mycket biomassa att vi absorberar allt vi släpper ut och hjälper andra på traven.


Man bör även utreda om hur man ersätter till ex lantbrukare för att hålla landet med koldioxid absorbering via biomassa.



Åtgärder under mandatperioden 2010 - 2014


Slutför förbifart Tenhult på riksväg 40 under mandatperioden.


Rusta Järnvägen Jönköping - Värnamo så tågen kan köra i 150 kilometer i tim.


Slutför ombyggnaden av Höglandssjukhuset i Eksjö


Vårdval Jönköping skall vara infört under mandatperioden


Rusta akutmottagningarna i Eksjö och Värnamo.


Krösatågen skall gå från Nässjö till Oskarshamn Rusta banan för detta i samarbete med Kalmar länstrafik


Inför en kust till kustpendel Oskarshamn – Nässjö – Göteborg.


Knyt upp större godsentreprenörer utmed banan.


Rusta banan Nässjö – Köpenhamn till 250 km fart, byt strömavtagare.


Utred en alternativ sträckning av banan den s.k Europakorridoren pröva sträckningen Linköping – Växjö – Malmö - Köpenhamn.


Rusta riksväg 40 till motorvägsstandard på sträckan Jönköping – Ulricehamn - Borås.



Bygg ut resecentrumet i Nässjö till att man skall kunna checka in på flyget från Köpenhamn redan i Nässjö.


Flytta emigrantinstitutet till Eksjö.


Påbörja upprustningen av järnvägsbanorna Nässjö - Oskarshamn, Nässjö - Åseda, Nässjö – Halmstad.


Förhoppningsvis skall malmbrytningen utanför Vetlanda kommit igång under planperioden.


För att få fart på upprustningen av järnvägarna bör det vara möjligt för privata entreprenörer göra utbyggnaden och sedan hyra ut järnvägen på samma sätt som banverket tar betalt.


Påbörja en fristående vårdhögskola för sjuksköterskor och specialistpersonal inom sjukvården i Eksjö. På samma sätt som Nifsarpsskolan.


Jönköpings flygplats måste få en slutgiltig lösning under perioden. Gods charterflygplats eller nedläggning.


På börja byggandet av Europakorridoren


Förbifart Eksjö skall vara slutförd denna period



Långtidsplanering 2015 - 2030


Ett fossilfritt jordbruk i Jönköpings län. Genom samarbete med LRF, staten länsstyrelsen med flera skapa ett fossilfritt jordbruk. Ge stimulansbidrag och skattelättnader till de jordbrukare som under perioden fram till 2020 går över till bränslen, gödselmedel mm som inte basseras på fossila bränslen.


All åkermark i produktion i länet.


Utveckla länets mjölkproduktion till att bli ledande i landet.


Tillåt vin och ölutskänkning på lokala gårdar av gårdsproducerade alkoholhaltiga drycker.


Ett väl utbyggt nät av biogasanläggningar för rötning av gödsel, biomassa och avfall från länets reningsverk


Om det är nödvändigt pröva regionfrågan i en folkomröstning i Jönköpings län. Om någon regionförändring skall ske så bör en smålandsregion ställas under länsbornas prövning.



Samordna Länssjukhuset, Högskolan med flera institutioner som har högskolebehörighet till det jag kallar Dag Hammarskjölds universitet. Det är inte storleken på universitetet som är avgörande utan de skarpa hjärnornas arbete. Vi kan och vill ta dem till vårt län.


Elektrifiera Järnvägen Jönköping - Värnamo


Bygg ut riksväg 47 och 40 genom länet till 2-1 standard


Höj farten på järnvägarna genom länet och elektrifiera dem.


Höghastighetstågen stannar i Vetlanda central som blir den framtida knutpunkten för Sydöstra Sveriges kommunikationer.


Full malmproduktion i Vetlanda


Höghastighetstågen går genom länet. Sträckan Göteborg – Jönköping Vetlanda är en trehundrakilometers bana byggd. Du Bor i Vetlanda pendlar till Göteborg på femtio minuter.

 

Perspektivplanering 2030 –

 

Utreda brytningsmöjligheten av Järnmalm i Taberg malmkropp.


All gödsel, avfall, inkommande material i reningsverken rötas och utvinnes till biogas, gödselmassa och biobränsle.


Kompostering är förbjuden kompost av matavfall, biomassa med mm levereras till någon av kommunens biogasanläggningar.


Transportsektorn har gått över till el, etanol, biogas.


Höghastighetstågen utgör stommen i länets infrastruktur för transporter.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lars-Håkan Halldin - 6 augusti 2012 18:31

KRÄFTPREMIÄREN  7 augusti kl 17.00 Att ha en kräftskiva är i det närmaste en plikt. Bjud in barnen med familjer och goda vänner mm och gör något trevligt. Kräftpremiären är Sveriges mytomspunna nationalhögtid nr två under sommaren. Göra en fest d...

Av Lars-Håkan Halldin - 6 juli 2012 10:04

EN SUPERJAS I SKOGEN Svensk landsbygd behöver en trovärdig försvarspolitik som vilar på förtroende i omvärlden Nu vill regeringen tillsätta en kommitté som skall se över försvarets kostnader för att få råd med SuperJas. Försvarets kostnader skall s...

Av Lars-Håkan Halldin - 17 juni 2012 13:35

  Jag tycker vi skall få slut på dessa evinnerliga krig mellan kyrkan, skolan och samhället. Vi skall ha ett profant samhälle skolan skall inte ta ställning religöst. Gå till sina fädners kyrka och sjunga de vackra sommar- eller julpsalmerna bli vä...

Av Lars-Håkan Halldin - 15 juni 2012 09:06

  MIDSOMMARAFTON DEN 22 juni ANNO 2012 Midsommarafton är Sveriges nationalhögtid/ nationaldag. Någon toker har hittat på att vi skall fira vår förste diktator och någon obskyr grundlag den 6 juni.   Denna efterlängtade solen kommit tillbaka o...

Av Lars-Håkan Halldin - 7 juni 2012 13:57

VI HAR EN EU-MINSTER SOM INTE KAN JORDBRUK   Sverige har en EU-minister som uttalar sig om jordbruket glatt och okunnigt. Jag vill kära Birgitta med varsam hand vägleda dig genom den jordbrukspolitiska snårskogen.   Den nya EU-politiken forma...

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok tyck här


Ovido - Quiz & Flashcards