Alla inlägg under juli 2009

Av Lars-Håkan Halldin - 6 juli 2009 16:24

KLIPP UR ATL


Nu ska biogasen bli häftig och populär

Biogas är i ropet. Nu kommer investeringsbidrag, strategier, medieuppmärksamhet och krav på att krångel och hinder ska bort. Det kan börja hända på riktigt helt enkelt.

Kommentarer

Biogas har varit intressant och aktuellt länge men hindren många. Det har talats i termer av framtid, visioner och potential. Inte alltid så lätt för den oinvigde att förstå hur det ska gå till.

Nu har beslut fattats som gör det möjligt att utveckla biogas i de gröna näringarna. Det är där den framtida potentialen finns, framför allt på uppemot 5 000 djurgårdar.


Alla pionjärer som jobbat hårt och länge kan vädra morgonluft. Men än finns det många hinder. Det räcker inte med att biogas är politiskt korrekt.

I veckan var biogas på tapeten på flera seminarier i Almedalen. Biogas­förespråkarna lyckades få uppmärksamhet i tv - bara det en bedrift i sig eftersom det är otroligt mycket som konkurrerar om ­uppmärksamheten under politikerveckan
i Visby.

Gotländske Magnus Ahlsten med 50 000 värphöns talade för Rapport om att man visst kan köra bil på hönsgödsel. Det går med lite behandling. Och näringsminister Maud Olofsson fick lära sig att gödsel från fyra kor räcker för att driva en bil. Det låter ju enkelt.

Intresset är stort. Men alla lantbrukare och småföretagare på landsbygden som funderat på biogas vet att det är svårt att räkna hem en anläggning. Många avvaktar. Start­sträckan är lång. Miljötillstånd, bidrags­sökande och finansiering tar tid.


I förra veckan levererade Jordbruksverket regler för stöden till biogas. På Borgeby fältdagar var biogas ett tydligt framtidstema. Nu finns det gårdsanläggningar att visa upp. Det behövs fler än dagens drygt tio gårdsanläggningar i landet som förebilder för att fler ska våga satsa.

Regeringen beslutade i går om en nationell biogasstrategi. Hinder och krångel ska bort, regler som gör att produktion och distribution av biogas kommer i gång ska till.


Det behövs tydliga riktlinjer uppifrån, som nationella mål och strategier. Men det krävs också en marknad. Satsningar på biogas måste bära sig och det krävs en fungerande infrastruktur.

För stora subventioner kan vara av ondo. Ändå behövs ett bra stöd i inledningsskedet. Pengar från landsbygdsprogrammet är ett önskemål.


Helena Wennström
040-601 64 82
helena.wennstrom@lrfmedia.lrf.se


Av Lars-Håkan Halldin - 5 juli 2009 08:41

Marit Paulsen Dam med jordbrukspolitik som inte är genomförbar


KLIPP UR HÖGLANDSNYTT



Marit Paulsen är inte trovärdig

Marit Paulsen byggde en stor del av sin valrörelse på att avskaffa EU:s jordbrukspolitik, ett agerande som saknar verklighetsförankring.

Jordbrukspolitiken är en viktig del av det samlade EU och det är få stater som vill avskaffa den. Sverige har kommit i dåligt sällskap som sällat sig till gruppen avreglerare utan insikt.


För de första åtgärden på avregeleringens väg är solidariska minskningar av tullar, inre stöd och gränsskydd mm via WTO-förhandlingarna där det handlar om procentuella nedskärningar med kanske tjugo procent på varje område.


Den andra huvudlinjen är att omvandla gårdsstöd mm till landsbygdstöd och den vägen har hittills fungerat rätt väl.


Den tredje linjen är att ensidigt minska värdet i de politiskt beslutade inlösenpriserna. Denna väg har hittills visat sig knagglig att komma fram på.


Den fjärde linjen är att minska eller ta bort stöd till stötande produktion som alkohol och tobak. Den avregleringen fungerar sådär.


Den femte huvudlinjen är att minska huvudtiteln för jordbruk där inflationen gör grundjobbet.


Den sjätte linjen heter produktionsbalans det innebär att marknaden sätter priset jordbrukets råvaror och i slutändan är det konsumenten som bestämmer. Lyckas man åstadkomma detta kommer bara  gårdsstöden finnas kvar som trappas ned successivt. Även gränsskydd och tullar trappas av denna väg då marknaden bestämmer priset.


Jag kan dela fru Paulsens syn att om all åkermark var ekologisk, då ökade svälten i världen. För mycket produktion skulle falla bort. Men jag till skillnad från henne tycker att konsumenten skall bestämma detta. Låt oss frimodigt producera så mycket ekologiskt som konsumenter med köpkraft vill ha.


Hennes utfall mot att förbjuda tillverkning av bilbränslen av spannmål ter sig närmast patetiskt. Energiutbytet av spannmål som jäses till etanol är högre än från ekologisk odling. Dranken gör att energiförlusterna blir marginella.


Nu har man fört in biogas som någon form av colombie ägg för att skapa förnyelsebar energi. Jag vill erinra att djurgödsel, matavfall, människogödsel mm har sin början på åkern. Det tar också arealer i anspråk.


Jag vill också påpeka att grönfoder är kanske den bästa råvaran för att göra biogas. Den har ett högt energivärde och kommer betalas högt som råvara för biogasproduktion. Återigen nya arealer för energi.


Jag hoppas vid min gud att inte EU:s jordbrukspolitik kommer bygga på principen förbud att använda jordens grödor till vad man vill. Då har vi regleringar som heter duga.


LARS-HÅKAN HALLDIN

Brännelund, Eksjö

Av: Redaktionen


Av Lars-Håkan Halldin - 3 juli 2009 10:46



KLIPP UR ATL


Snart lagligt köra traktor på biogas

Den som kört sin traktor på egenproducerad biogas har hittills varit olaglig. Inom kort kan det dock bli lagligt när regeringen nu tar fram en nationell biogasstrategi.

Fakta

Dual fuel-teknik
Om en vanlig dieselmotor ska konverteras till biogasdrift används tekniken "dual fuel". Eftersom dieselmotorn saknar tändstift och
i stället antänder bränslet genom kompression kan inte ren biogas användas i dieselmotorer. I stället sprutas en mindre mängd diesel, motsvarande tomgångskörning, in tillsammans med gasen. Dieseln används som antändare till gasen. Motorn kan också köras enbart på diesel.

En fördel med dual fuel-tekniken är att gasen å ena sidan inte behöver renas på samma sätt som biogas till bilar.

Det innebär att reningsprocessen lättare kan göras hemma på gården. Å andra sidan blir energiinnehållet lägre och traktorn måste tankas oftare.

Energimyndigheten, Jordbruksverket och Naturvårdsverket får i uppdrag att se över vad som kan göras för att främja produktionen och användandet av biogas i Sverige.


- Det handlar framför allt om att undanröja hinder och få fram regelverk så att vi får igång produktion och distribution, säger jordbruksminister Eskil Erlandsson (C).

Lagligt att konvertera
Myndigheterna har ett år på sig, men det finns inget som hindrar att man genast sätter i gång med förändringar. Något som troligtvis snabbt kommer att ändras är att det blir lagligt att konvertera sin traktor till biogasdrift.


 När det gäller tekniken för konvertering och nya traktorer så finns ju den redan. Så det handlar ju inte om att uppfinna, utan om att ta bort de byråkratiska hindren, säger Eskil Erlandsson.

Bättre förutsättningar
Vidare handlar uppdraget om att se över hur förutsättningarna för att producera gas kan förbättras och att föreslå hur en infrastruktur för gas ska kunna byggas så att gårds­gasen enkelt kan säljas.


- Med detta tar vi ju ytterligare ett steg mot att få fram distributionssystem som ska göra att det blir en kommersiell produkt.
Klimatmålen


Men uppdraget handlar inte bara om jordbrukssektorn utan är en del i att uppnå de klimatmål som finns och att mångfaldigt öka antalet biogasbilar ute på vägarna.


- Tio procent av vår drivmedelsanvändning skulle kunna komma från gasen, säger Eskil Erlandsson.


Det finns sedan tidigare regler för hur bussar, lastbilar och personbilar ska kunna köras på biogas, men för traktorer har det krävts dispens.
Något som ingen någonsin har sökt.


- Sista halvåret har vi fått en del förfrågningar om detta men det är ingen som prövat att söka dispens, säger Ingela Sundin på Transportstyrelsen.
På Institutet för jordbruks- och miljöteknik (JTI) bekräftar forskaren Ola Pettersson intresset.


- Självklart finns det ett intresse ute på gårdarna att kunna använda den energi man producerar, säger han.


Det finns till och med ett antal traktorer som rullar ute i landet. Både hemmabyggen och mera professionellt konverterade.


- Den stora stötestenen är att det inte är lagligt helt enkelt, säger Ola Pettersson.

Skrymmande trycktankar
Men även om intresset är
stort och det snart kan vara lagligt har biogasen sina begränsningar. Gasen måste förvaras i skrymmande trycktankar.


- Det här passar på inomgårdstraktorer. Det är svårt att bära med sig mera gas än att man kan köra ett par, tre timmar kanske. Så det är inget för fälttraktorn som ska ligga och plöja en hel dag, säger Ola Pettersson.


Hans Dahlgren
040-601 64 86
hans.dahlgren@lrfmedia.lrf.se


Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok tyck här


Ovido - Quiz & Flashcards