Direktlänk till inlägg 22 januari 2010

Professor Sören Wibe är ute och Cyklar!

Av Lars-Håkan Halldin - 22 januari 2010 10:06



Min kommentar till Bosse

Du har rätt koldioxiden från etanol är ungefär lika stora men ett lån från naturen den tar och den giver. Olja och bensin är CO2 lagrad i miljontalsår och den ökar på CO2 halten i atmosfären. Inget tutal om den saken.


Visst det tillverkas inga el-bilar i Sverige kanpast. Men att det skulle ha med etanollobbyn och göra det kallar jag hjärnspöken.


Brasiliens försäljning av billig etanol till Sverige handlar om motköp inför JAS-affären.


Bensin skall liksom mat vara närodlad. Vad är det som är så störande att jäsa spannmål till motoretanol...troligtvis inget. Varför lägger du inte större energi på dem som jäser brännvin till konsumtionssprit. Det luktar dubbelmoral.


Du är en god representant för dem som i tredje led lånat sig till Olje och kolindistrins värderingar. Det var ni som knäckte Köpenhamnsmötet. besinna ert ansvar.



Bosse kommenterar och kritiserar min artikel med viss rätt


Wibe får medhåll av flera stora miljöorganisationer som gjort en färsk rapport där man varnar för bilbränslen från grödor:
http://www.transportenvironment.org/News...more-harm-than-good/


Att oljebolagen skulle motarbeta biobränslen är en myt som har spritts av bl.a den svenska etanollobbyn.
Det är tvärtom så att oljebolagen satsar stort på biobränslen och på Biofuel Digest´s lista över de 50 hetaste bioenergiföretagen återfinns ett flertal oljebolag, bl.a SHell, ExxonMobil och Neste Oil:http://www.biofuelsdigest.com/blog2/?s=exxon
Vad som händer i Brasilien i etanolboomens spår kan man läsa om här:
http://www.arbetaren.se/articles/utrikes20090902


http://ipsnews.net/news.asp?idnews=38161
"Kör Du på etanol släpper du inte ut någon koldioxid" ?
Jo, lika mycket som en bensinbil men den CO2:n kommer bara till viss del (i E85 mellan 15 och 25 %) från fossila källor.
I den beräkningen har inte hela cykeln medräknats vilket ger ännu större fossila CO2-utsläpp från E85-driften. Hur stora får professorerna slåss om. Men Wibe är som sagt inte ensam i sina slutsatser även om %-talen varierar.
Sedan kan man fundera över varför det inte finns en enda svensktillverkad el-hybridbil, el-bil eller el-buss på vägarna.
Endast förbränningsmotorbilar tillverkas i Sverige, och vi kör EUs törstigaste bilar - en hel del av dem kallas "miljöbilar". Svaret är givetvis den starka svenska etanollobbyns stora inflytande.


av BosseL 26 januari 2010 kl 11:25

Brännelund den 20 Jan 2010

 

Professor Sören Wibe är ute och Cyklar!

Professorn vid Sören Wibe vid lantbruksuniversitetet i Uppsala hävdar i en forskningsrapport att etanol är sämre än bensin. Tyvärr som många gånger förr har gentlemannen Wibe fel. Han gör samma misstag som alltför många vid klimatmötet i Köpenhamn gjorde man lånade sig till Oljeindustrins indirekta men mycket skickliga lobbying.


Etanolen är det riktigt stora hotet mot oljeindustrin. Etanolen pressar priset på olja men framförallt flyttar produktionen till åkermarken istället för oljebolagets oljekällor.


Oljebolagen lägger ut  dimridåer om oljan. Den räcker 4 miljoner år till. Man har trimmat upp en rysk professor vid ett svenskt universitet presentera siffror som är helt fel. Visst jag ger professorn rätt i att det återbildas olja genom att kolbaserade förmultningsprodukter genom hög kompression inuti jordskorpan bildar ny olja detta råder inget tvivel om. Men ingen plats på jorden bildas sådana koncentrationer att de är kommersiellt utvinningsbara.


Med etanolen på marknaden skapas ett pristak för bensin och diesel vid ca 11.50  resp. 13.00 i Sverige. Siffrorna är lite olika i land för land. Ökar bensinpriset över 13.00 tappar bensinen konkurrenskraft radikalt. Man köper mer biogas och etanol.


När nu den nya genrationens motorer produceras är etanolen ett mycket konkurrenskraftigt alternativ. Det som hotar oljeindustrin är att man behöver högre priser för att kunna sälja

sin sinande produkt. Återgår konjunkturen till den var 2008 och bilparken växer behövs priset höjas initialt med 2 kr till 15 kr litern.


Det stora hotet är att framtidens energiproduktion går oljeindustrin ur händerna. Råvaran växer på åkern och utvinnes ur gödsel och från reningsverk. Förädlingen sker inte i oljeindustrins raffinaderier. Det betyder att den lönsammaste delen av energiproduktionen går dem ur händerna nämligen raffineringen En ekonomiskt viktigare del är man inte kan flytta pengar från mack via raffinaderi, transport och oljefält till den plats där skatten är obefintlig.


Sören Wibe vet mycket väl att själva produktionen av etanol är ett lån från naturen av koldioxid. Den koldioxid som bilen släpper ut tas upp av naturen. Kör du på etanol då släpper du inte ut någon koldioxid.


Wibe gör en vetenskaplig saltomortal. I dag är frågan i alla matproduktion nämligen det skall vara närodlat. Etanols från ca 65 000 ha spannmål på Östgötaslätten är närodlat i jämförelse med olja från Saudiarabien för att inte tala om etanol från Brasilien. Etanol från Sverige är närodlat Wibes alternativ är en miljömarodör.


Vidare undviker Wibe i sin rapport redovisa att ca 30 % mer koldioxid binds i den spannmål än vad som bilarna släpper ut. Från etanolen får vi för varje kbm motoretanol ca 3000 kwh foderdrank. Det innebär att via dranken mellanlagras en tredjedel av den bundna koldioxiden till djurproduktion och blir mjölk kött mm. Den koldioxid som ges vid näringsprocessen kan med fördel användas som klimatsmart co2 i bl.a bordsvatten mm.


Den stora miljövinsten med etanolen är vi sparar 20000 ha sojamark från Brasilianens urskogar genom att restprodukten blir drank som ersätter importerad soja.


Wibes är intellektuellt ohederlig när frågan som han inte säger något om nämligen etanol från åkermarken till brännvin, vin och öl. Arealerna i Europa för detta ändamål är mångt större än till motoretanol och ger både fylleri och koldioxidproblem detta tiger charlatanen Wibe om.


Nu tillhör det pjäsen att varje gång bönderna använder sin åkermark fullt ut skriker Soc. Dem och Lantbruksuniversitet i högan sky. Bönder skall inte känna pengar i lantbruksuniversitets akademiskt trånga värld.


Alternativet till etanol är träda vilket är förödande det ger både co2 och metan.


Skall vi föda den fattiga delen av världen skall det ske närodlat i Afrika och annorstädes. Att de fattiga i de växande kåkstäderna inte har någon köpkraft är inte böndernas problem utan det är professorernas problem. De som har mycket bildning borde de kunna lösa den frågan först. Si det kan de icke men ägna sig åt det som är oväsentligt när man går bet på det väsäntliga det kan de.


Brännelund - Eksjö



Lars Håkan Halldin

 
 
Ingen bild

BosseL

26 januari 2010 11:25

Wibe får medhåll av flera stora miljöorganisationer som gjort en färsk rapport där man varnar för bilbränslen från grödor:
http://www.transportenvironment.org/News/2009/11/EU-biofuel-rules-likely-to-cause-more-harm-than-good/

Att oljebolagen skulle motarbeta biobränslen är en myt som har spritts av bl.a den svenska etanollobbyn.
Det är tvärtom så att oljebolagen satsar stort på biobränslen och på Biofuel Digest´s lista över de 50 hetaste bioenergiföretagen återfinns ett flertal oljebolag, bl.a SHell, ExxonMobil och Neste Oil:http://www.biofuelsdigest.com/blog2/?s=exxon
Vad som händer i Brasilien i etanolboomens spår kan man läsa om här:
http://www.arbetaren.se/articles/utrikes20090902

http://ipsnews.net/news.asp?idnews=38161
"Kör Du på etanol släpper du inte ut någon koldioxid" ?
Jo, lika mycket som en bensinbil men den CO2:n kommer bara till viss del (i E85 mellan 15 och 25 %) från fossila källor.
I den beräkningen har inte hela cykeln medräknats vilket ger ännu större fossila CO2-utsläpp från E85-driften. Hur stora får professorerna slåss om. Men Wibe är som sagt inte ensam i sina slutsatser även om %-talen varierar.
Sedan kan man fundera över varför det inte finns en enda svensktillverkad el-hybridbil, el-bil eller el-buss på vägarna.
Endast förbränningsmotorbilar tillverkas i Sverige, och vi kör EUs törstigaste bilar - en hel del av dem kallas "miljöbilar". Svaret är givetvis den starka svenska etanollobbyns stora inflytande.

 
Ingen bild

BosseL

27 januari 2010 11:08

Att SEKABs import av etanol från Brasilien skulle vara ett motköp inför JAS-affären tror jag inte riktigt på. Men jag har faktiskt varit inne på tanken att det skulle kunna hända i framtiden om man nu lyckas kränga stridsflygplanen till Brasilien och jag tror nog att etanollobbyn ligger på för att så ska ske och därigenom säkra affärer med billig Brasilienetanol - med allt vad det för med sig (se mitt tidigare inlägg).
Men SEKAB, som är den lednade etanolimportören, har ju importerat etanol från Brasilien i många år och importen kommer givetvis att fortsätta oavsett vem som får leverera flygplanen. Annars blir det akut etanolbrist i det av utlandet så etanolberoende Sverige. Visserligen har SEKAB för ett år sedan, i samband med att man fick 200 kommunala stödmiljoner till omorganisation, lovat att avveckla etanolhandeln, men det löftet har man inte hållit.
SEKAB tillverkar också majsetanol i Östeuropa och har stora off-take avtal på sockerrörsetanol från Afrika. Om de märkliga turerna i SEKAB kan man läsa här:http://norran.se/arkiv/sekab/article350240.ece
Drygt 1,6 miljarder har satsats i SEKAB av kommunala medel, varav 170 milj. försvunnit i Afrika på provodlingar av sockerrör och ca 50 milj. på numera avbrutna majsetanolsatsningar i Ungern. En fabrik i Polen tillverkar nu spannmålsetanol för det svenska kommunala bolaget.
Så det där med närodlat kan vi till största delen glömma. Det är ju t.o.m faktsikt så att vi hämtar vår olja på betydligt närmare håll. Inte ens svensk skogsråvara räcker till för en större framställning av "andra generationens etanol", det har Mr Biofuel, Per Carstedt, styrelseledamot i SEKAB och delägare i Afrikanska etanolprojekt själv sagt.
Jag är helt övertygad om att Sverige skulle ligga i täten vad gäller elhybrider och el-bussar om vi inte hade storsatsat på ett bränsle som höjer förbrukningen med 30-40 %, dvs bensinblandad etanol E85/E75 och enbart förbränningsmotorer.
Bara tre el-bussar i trafik i Sverige mot ca 40.000 i olika städer ute i världen:
http://www.tbus.org.uk/news.htm
Oljeindustrin satsar som sagt på etanol också och debaklet i Köpenhamn beror nog mest på politik.
Själv har jag löst problemet på så sätt att jag inte kör bil, men det kan ju inte alla göra.

 
Ingen bild

Mythbuster

31 januari 2010 09:44

Professorerna (utom Wibe) är ense om att E85 släpper ut ca 65 % mindre CO2 än bensin (se Concawe). Det de bråkar om är om hur stor den framtida expansionen kan bli utan att leda till ändrad markanvändning som skapar en massa extra utsläpp. Sören Wibe är mycket ensam om att hävda att det redan skett - och alla empiriska fakta talar emot honom på den punkten.

Arbetarens artikel handlar om nordöstra Brasilien - där odlas inte vår bränsleetanol (men kanske en del av spriten du köper på systemet). Vill du läsa hur arbetarna i São Paulo (där bränsleetanolen produceras) har det - läs på www.hallbaretanol.se eller den trepartsöverenskommelse som träffats mellan producenter, fack och stat http://www.presidencia.gov.br/estrutura_presidencia/sec_geral/noticias/Publi/compromisso_nacional/

Etanol SÄNKER förbrukningen - se Stockholms projekt där de följt FFV-bilarna mer än 2 miljoner km. miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.287748/storsta-utvarderingen-av-etanol-nagonsin

Att det inte finns svenska elhybrider beror på att svenska staten i motsats till den japanska inte har haft lust att pumpa in hundratals efter hundratals miljarder i bilindustrin sedan 1970-talet. Läs Max Åhmans avhandling "Government Policy and Environmental Innovation in the Automobile Sector in Japan"

 
Ingen bild

BosseL

4 februari 2010 16:25

Chalmers om matpriser och biobränslen:
http://chalmersnyheter.chalmers.se/Article.jsp?article=9331

De som vill se hur det företag, Cosan, som svenska kommunala SEKAB importerar "hållbar" etanol från, beter sig kan kolla här:
http://latinamerika.nu/brasilianska-kvinnor-till-attack-mot-skogs-och-jordbruksjattar

Och bolaget gynnas naturligtvis av de ökande sockerpriserna:
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601086&sid=abzCUBVKLX4g

Cosans bank har stoppat lånen p.g.a misstänkt slavarbete:
http://latinamerika.nu/bank-stoppar-lan-pa-grund-av-slavarbete

Men vad gör det oss i Sverige ?

 
Ingen bild

BosseL

12 februari 2010 17:34

Trepartsöverenskommelsen är frivillig. Det är just i Sao Paolo-området som kvinnorna gjorde uppror mot Cosan.
Citat från tidigare nämnd källa "I São Paulo intog cirka 600 kvinnor kopplade till Via Campesina och MST, de jordlösasrörelse, ett storgods ägt av företagsgruppen Cosan. Kvinnorna, som vägrade lämna det ockuperade området, där också världens största etanol och sockerrörsfabrik drivs av Cosan, hotades med våldsamma repressalier av polis och säkerhetsstyrkor, uppger MST.

www.hallbaretanol.se är ett partsorgan för bl.a SEKAB som importerar etanol från Cosan.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lars-Håkan Halldin - 6 augusti 2012 18:31

KRÄFTPREMIÄREN  7 augusti kl 17.00 Att ha en kräftskiva är i det närmaste en plikt. Bjud in barnen med familjer och goda vänner mm och gör något trevligt. Kräftpremiären är Sveriges mytomspunna nationalhögtid nr två under sommaren. Göra en fest d...

Av Lars-Håkan Halldin - 6 juli 2012 10:04

EN SUPERJAS I SKOGEN Svensk landsbygd behöver en trovärdig försvarspolitik som vilar på förtroende i omvärlden Nu vill regeringen tillsätta en kommitté som skall se över försvarets kostnader för att få råd med SuperJas. Försvarets kostnader skall s...

Av Lars-Håkan Halldin - 17 juni 2012 13:35

  Jag tycker vi skall få slut på dessa evinnerliga krig mellan kyrkan, skolan och samhället. Vi skall ha ett profant samhälle skolan skall inte ta ställning religöst. Gå till sina fädners kyrka och sjunga de vackra sommar- eller julpsalmerna bli vä...

Av Lars-Håkan Halldin - 15 juni 2012 09:06

  MIDSOMMARAFTON DEN 22 juni ANNO 2012 Midsommarafton är Sveriges nationalhögtid/ nationaldag. Någon toker har hittat på att vi skall fira vår förste diktator och någon obskyr grundlag den 6 juni.   Denna efterlängtade solen kommit tillbaka o...

Av Lars-Håkan Halldin - 7 juni 2012 13:57

VI HAR EN EU-MINSTER SOM INTE KAN JORDBRUK   Sverige har en EU-minister som uttalar sig om jordbruket glatt och okunnigt. Jag vill kära Birgitta med varsam hand vägleda dig genom den jordbrukspolitiska snårskogen.   Den nya EU-politiken forma...

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok tyck här


Ovido - Quiz & Flashcards