Direktlänk till inlägg 30 april 2010
Publicerad
Smålandstidningen den10 maj, (ob borg)
Frågorna om Europa korridoren är viktiga men bygger på att fyra förbindelser är klara Fermanbron, spåren genom Danmark, H-H förbindelsen och ev. en ökad spårkapacitet på Öresundsbron. Den svåraste frågan är dock elförsörjningen bl.a genom Danmark. Ska snabbtågen ha någon framtid rent ekonomiskt måste en harmonierad strömförsörjning ske över hela Europas snabbspårnät. När dess projekt är beslutade då kan spaden sättas i jorden för Europa korridoren.
Att göra som oppositionen lova vitt och brett att man skall bygga snabbspårjärnvägar är ett löfte utan förpliktelser. Byggs inte de ovan beskrivna projekten då handlar det om tågbyten i Köpenhamn, Hamburg med flera platser. Detta vet den rödgröna oppositionen därför ställer man ut växlar som man inte behöver finansiera.
Jag har lite svårt att tänka mig att en korridor två hundra meter bred skall kunna dras genom Östgöta jordbruksbygd, Vätterbygden eller Götlands kulturbygder (Där Arhn en gång hade sin hemvist). Innan de arkeologiska kraven tillgodosetts har andra kommunikationsmedel låtit banan bli passé. Banans markanspråk motsvarar mer än 1000 flygplatser av Adamos storlek. Man kan fråga sig är det rimligt och klokt.
Jag anser det framtida snabbspåret skall byggas så billigt som möjligt det innebär Norrköping, Linköping genom skogen mot Österbymo, Vetlanda, Växjö och Malmö
Ett spännande framtidsprojekt skulle kunna vara en stor snabbtågstation i Vetlanda där vi knyter samman Kalmar län med Väst Sverige. Banan Vetlanda- Jönköping – Göteborg får en fart på 200 km i timman.
I jämförelse med snabbtågens totala kostnader är flyget billigt. Om flyget hittar ett koldioxid neutralt bränsle skall man nog överväga att bara höja farten på stambanan.
En viktig princip är snabbtågen skall stanna på flera orter och banorna anpassas detta. Vi har inte mer bråttom än så!
Min bedömning är att vi inom Jönköpings län skall inrikta oss på att höja farten på banor som Jönköping- Värnamo, Nässjö- Hultsfred, Nässjö – Åseda. Till 150 km tim. Sträckan Nässjö- Jönköping - Göteborg till 200 km/t.
Farten på stambanan bör utan större svårigheter kunna höjas till 250 km timman. Detta räcker långt. Ett tredje spår på stambanan bör vara en prioriterad utbyggnad.
Brännelund - Eksjö
Seniorkandidat till riksdagen
Brännelund, 575 95 Eksjö
Telefon 0381-401 76 Mobil, SMS och MMS 0708-7 401 76
http://maktentillfolket.bloggagratis.se.
KRÄFTPREMIÄREN 7 augusti kl 17.00 Att ha en kräftskiva är i det närmaste en plikt. Bjud in barnen med familjer och goda vänner mm och gör något trevligt. Kräftpremiären är Sveriges mytomspunna nationalhögtid nr två under sommaren. Göra en fest d...
EN SUPERJAS I SKOGEN Svensk landsbygd behöver en trovärdig försvarspolitik som vilar på förtroende i omvärlden Nu vill regeringen tillsätta en kommitté som skall se över försvarets kostnader för att få råd med SuperJas. Försvarets kostnader skall s...
Jag tycker vi skall få slut på dessa evinnerliga krig mellan kyrkan, skolan och samhället. Vi skall ha ett profant samhälle skolan skall inte ta ställning religöst. Gå till sina fädners kyrka och sjunga de vackra sommar- eller julpsalmerna bli vä...
MIDSOMMARAFTON DEN 22 juni ANNO 2012 Midsommarafton är Sveriges nationalhögtid/ nationaldag. Någon toker har hittat på att vi skall fira vår förste diktator och någon obskyr grundlag den 6 juni. Denna efterlängtade solen kommit tillbaka o...
VI HAR EN EU-MINSTER SOM INTE KAN JORDBRUK Sverige har en EU-minister som uttalar sig om jordbruket glatt och okunnigt. Jag vill kära Birgitta med varsam hand vägleda dig genom den jordbrukspolitiska snårskogen. Den nya EU-politiken forma...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 | 4 |
||||||
5 | 6 |
7 | 8 | 9 |
10 | 11 | |||
12 |
13 |
14 |
15 |
16 | 17 |
18 | |||
19 |
20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 |
|||
26 | 27 |
28 |
29 | 30 | |||||
|