Direktlänk till inlägg 26 maj 2010

Visst gör svenska biodrivmedel stor klimatnytta -

Av Lars-Håkan Halldin - 26 maj 2010 13:50

Källa

Pressmeddelande från Lunds tekniska högskola



CENTERMUMS - VAD VAR DET VI SA


Visst gör svenska biodrivmedel stor klimatnytta

För första gången har forskare tagit samlat grepp om svenska biodrivmedel och analyserat vilken miljöpåverkan de har, både i förhållande till varandra och till de fossila alternativen bensin och diesel. Resultaten visar att de ger mellan 65 och upp till 140 procent mindre växthusgasutsläpp jämfört med bensin och diesel, även när så kallade direkta och indirekta markeffekter räknas med. 


Därmed sticker rapporten hål på ett omdebatterat argument mot biodrivmedel som görs på livsmedelsgrödor, t ex etanol från spannmål eller biodiesel från raps. Flera menar nämligen att dessa inte ger någon klimatvinst eftersom de tränger under matproduktion och därmed tvingar fram nyodling av livsmedel i andra länder istället. Markerna i dessa länder antas oftast vara kolrika och därmed släppa ut mycket koldioxid. Men något sådant samband finns det inte belägg för vid dagens produktionsnivåer. 


– Vi har räknat så rättvist och utifrån så liknande förutsättningar som möjligt. Enligt våra resultat finns inget som pekar på att biodrivmedel som görs på svenskodlade grödor under dagens förutsättningar skulle leda till indirekta markeffekter, alltså nyodling i exempelvis Sydamerika eller Asien. Trots det hävdar flera nationalekonomer att det kan ta femtio år för biodrivmedel att betala tillbaka sin klimatbelastning, just till följd av de indirekta markeffekterna, säger Pål Börjesson, forskare i Miljö- och energisystem vid Lunds Tekniska Högskola och den som är ansvarig för rapporten. 


Bäst i klassen i undersökningen, där biogas, etanol och biodiesel i olika varianter har studerats, blev biogas från gödsel. Den blev 140 procent bättre än bensin och diesel och därmed mer än klimatneutral. Men även det alternativ som blev minst bra, var fortfarande dubbelt så bra som EU:s direktiv att biodrivmedel ska minska utsläppen av växthusgaser med minst 35 procent jämfört med fossila bränslen. 


– Egentligen är det rätt så ointressant att ranka olika hållbara biodrivmedel. Det finns plats för alla, och alla behövs för att få fram alternativ till fossila bränslen. Utmaningen idag ligger i att öka mängden hållbara biodrivmedel i sig, anser Pål Börjesson. 


Varje typ av biodrivmedel har olika slags begränsningar i produktionsvolymer, påpekar han. För att undvika negativa effekter är det viktigt att veta var denna gräns går. 


– I framtiden skulle vi kunna få negativa indirekta markeffekter om vi mycket snabbt och kraftigt ökar produktionen av biodrivmedel från livsmedelsgrödor. Det finns en gräns men där är vi inte idag, klargör Pål Börjesson. 


De drivmedel som har studerats är: biogas från sockerbetor, vall, majs samt restprodukter i form av hushållsavfall, industriavfall och gödsel, biodiesel från raps, etanol från vete och sockerbetor samt etanol från sockerrör från Brasilien. Även en samproduktion av biogas och etanol från vete har analyserats. 
Förutom växthusgaser ingår också miljöeffekter som övergödning, försurning, marknära ozon och utsläpp av partiklar i studien samt utsläpp från användningen av biodrivmedel i lätta och tunga fordon. Även direkta och indirekta markeffekter studeras. 


Läs hela rapporten här: http://www.miljo.lth.se/svenska/internt/...Rapport%2070.pdf 
/>
För mer information, kontakta Pål Börjesson, docent i Miljö- och energisystem, Lunds Tekniska Högskola, 046-222 86 42, 0768-82 04 06, Pal.Borjesson@miljo.lth.se Bilder på Pål Börjesson finns i LU:s bildbank, http://bildweb.srv.lu.se/login/
/>
Förklaringar av begrepp: 


Med direkta markeffekter menar man att t ex ettåriga biodrivmedelsgrödor odlas på tidigare gräsbevuxen åkermark, vilket leder till ökade utsläpp av koldioxid eftersom kolet, som tidigare varit i marken, nu släpps ut i luften. När det bara växer gräs på marken stannar kolet kvar i marken. Här finns alltså en koppling till samma odlingsyta. När man talar om indirekta markeffekter, däremot, finns inte samma koppling till en specifik odlingsyta. Här antar man att ökad odling av exempelvis etanolvete per automatik leder till indirekta utsläpp då ny åkermark antas odlas upp någon annanstans I världen. 


Biodrivmedel är drivmedel som görs på förnyelsebara råvaror i form av biomassa. Idag står biodrivmedel, gjorda på svenska råvaror och import av sockerrörsetanol, för cirka fem procent av den totala användningen av drivmedel i Sverige. 



Min kommentar

Jag har under ett stort antal år med politiska och vetenskapliga rekvisit hävdat de alternativa energikällorna som biogas, biodiesel och etanols förträfflighet och hur mycket de minskar utsläppen av fossilgaser som CO2 Kväve NO2 med mera. Debattörerna i landet både allmänt och inom Centern har med en fnysning avfärdat mina propåer.


Dessutom innebär ökad energianvändning från grödor att man höjer lönsamheten i jordbruket rätt radikalt.

 Sedan finns det snyftare i debatten som hävdar att man inte får göra bensin av maten odla energigrödor på åkermark. Men käre läsare nu vill jag väcka din moral och du får själv avgöra och skämmas för dina värderingar.


  •  Hur mycket åkermark skulle inte snabbspåret  Europakorridoren sluka.
  • Städer på åkermark
  • Hur mycket åkermark odlar vi inte vin och brännvin på
  • Fritidshästar äter upp närmare 500.000 ha
  • Golfspel kräver 40.000 ha

 Jag bara säger till dig gör en syndalista för dig själv är det värre att göra motorbränsle av spannmål än brännvin. Är det värre att göra motorbränsle än att spela golf på åkermarken eller åka tåg?

 Jag vill också säga till dig motorbränsle från Östgötaslätten är närodlat det är inte olja från Saudiarabien. Det är heller inte etnol från Brasilein. Etanol från Brasilien är en omoralisk motköpsaffär för att vi skall få sälja vapen JAS till dem. Är inte vapen mot bränsle höjden av omoral då vet jag inte vad som är omoral.

Det är ditt samvete som avgör.


Lars-Håkan

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lars-Håkan Halldin - 6 augusti 2012 18:31

KRÄFTPREMIÄREN  7 augusti kl 17.00 Att ha en kräftskiva är i det närmaste en plikt. Bjud in barnen med familjer och goda vänner mm och gör något trevligt. Kräftpremiären är Sveriges mytomspunna nationalhögtid nr två under sommaren. Göra en fest d...

Av Lars-Håkan Halldin - 6 juli 2012 10:04

EN SUPERJAS I SKOGEN Svensk landsbygd behöver en trovärdig försvarspolitik som vilar på förtroende i omvärlden Nu vill regeringen tillsätta en kommitté som skall se över försvarets kostnader för att få råd med SuperJas. Försvarets kostnader skall s...

Av Lars-Håkan Halldin - 17 juni 2012 13:35

  Jag tycker vi skall få slut på dessa evinnerliga krig mellan kyrkan, skolan och samhället. Vi skall ha ett profant samhälle skolan skall inte ta ställning religöst. Gå till sina fädners kyrka och sjunga de vackra sommar- eller julpsalmerna bli vä...

Av Lars-Håkan Halldin - 15 juni 2012 09:06

  MIDSOMMARAFTON DEN 22 juni ANNO 2012 Midsommarafton är Sveriges nationalhögtid/ nationaldag. Någon toker har hittat på att vi skall fira vår förste diktator och någon obskyr grundlag den 6 juni.   Denna efterlängtade solen kommit tillbaka o...

Av Lars-Håkan Halldin - 7 juni 2012 13:57

VI HAR EN EU-MINSTER SOM INTE KAN JORDBRUK   Sverige har en EU-minister som uttalar sig om jordbruket glatt och okunnigt. Jag vill kära Birgitta med varsam hand vägleda dig genom den jordbrukspolitiska snårskogen.   Den nya EU-politiken forma...

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5 6 7
8
9
10 11 12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok tyck här


Ovido - Quiz & Flashcards