Senaste inläggen

Av Lars-Håkan Halldin - 1 november 2011 14:30

Dystra framtidsutsikter från OECD vid G20-möte

Publicerat: måndag 31 oktober kl 18:19 Ekot 

20 av världens viktigaste ekonomier möts i Cannes på Franska Rivieran på torsdag för att dra upp riktlinjerna för framtiden. Inför mötet har industriländernas ekonomiska samarbetsorgan OECD gjort en prognos som är dyster, samtidigt som FN-organet ILO varnar för hög arbetslöshet och social oro.

Det ser inte så bra ut - så kan man beskriva OECD:s prognos för den ekonomiska utvecklingen för de 20 rikaste länderna.

Tillväxten i euro-området faller nästa år till 0,3 procent jämfört med 2 procent i maj. Några av euroländerna kommer till och med att få se negativ tillväxt.

Nästa lika svart är prognosen för USA, 1,8 procents tillväxt 2012, ner från förra prognosens 3,1 procent.

Det är skuldkrisen och Greklandskrisen som kastar sin skugga över prognosen. OECD:s ekonomer pekar på att krisen nu beror på en, citat: "allmän nedgång i förtroendet för politikernas förmåga att besvara krisen med rätt åtgärder" slut citat.

Om de europeiska ledarna inte lyckas få stopp på den pågående skuldkrisen kan utvecklingen bli ännu svagare. I rapporten varnar OECD för den stora risken att några av de stora OECD-ekonomiernas BNP kan falla med upp till 5 procent till första halvan av 2013.

En strimma av hopp finns det dock, enligt OECD. Om åtgärderna som presenterades vid förra veckans EU-toppmöte i Bryssel genomförs på ett effektivt sätt.

OECD pekar också på att styrräntorna i de avancerade G20-ekonomierna bör hållas oförändrade eller sänkas om det är möjligt, särskilt i euroområdet.

Inte mycket till hopp ges dock i dagens prognos från Eurostat. Arbetslösheten i euroländerna ligger fortsatt högt 10,2 procent i september, och inflationen ligger över 3 procent, betydligt över ECB:s mål, och den nye ECB-chefen Mario Draghi som tillträder i morgon, får börja med att fundera på hur han ska lösa ekvationen hög inflation och fallande tillväxt och hur ska räntan sättas då?

Till den dystra bilden hör också dagens kommentar från Geneve-baserade FN-organet ILO, International Labor Organization. Den globala ekonomin klarar bara av att skapa knappt hälften av dom 80 miljoner nya jobb som behövs dom kommande två åren. Enligt ILO är det risk att den ekonomska krisen ökar den sociala oron i världen.

Av Lars-Håkan Halldin - 29 oktober 2011 11:41


Ur min politiska dagbok

Kl 11.39 den 29 oktober 2011

BLUFFEN OM DATINTRÅNG HOS EN TV JOURNALIST…..
Nu skall material om Kungaavslöjanden stulits genom dataintrång hos någon på TV. Säpo (Apberget på Bergsgatan) utreder mm slår tidningarna upp. Jag frågar mig om inte det dataintrånget och hotbreven är fabricerade av dem som gör Kungaavslöjandena. Kungen säljer väl inte så bra så då snaskar vi till det med lite garnityr hot, våld och naturligtvis i slutändan antyda det är  kungen som ligger bakom detta???

Det som får mitt "Criminal Mind" att reagera är att redaktionen avlyssnat kungens vänner ungefär som vännen Murdoch i England men den svenska varianten präglas av demokrati, sanningssökande, idealism och viljan att avslöja ett korrumperat kungahus. Sånt tror ingen på det är lösnummer och reklamförsäljning samt orvodet för repotaget som styr.

Jag bara frågar när en berusad gangster från Juggemaffian åter upphöjs till sanningsvittne i vårt land. Troligen har man bättrat på fejken av kungabilderna....kanske lärt av modern animerad film

Boulevard -BYRACKORNA Expressen, TV-4 Aftonbladet och en del SvT journalister BEHÖVER EN NY STORY ATT SÄLJA LÖSNUMMER PÅ. FÖRSÄLJNINGSDIREKTÖREN HAR ÅTER TAGIT KOMMANDOT. VARFÖR KOMMER DESSA SENSATIONELLA AVSLÖJANDEN I EN PERIOD DÅ EXPRESSEN OCH AFTONBLADET BEHÖVER SPARA PENGAR....FRÅGAS NÅGOT FÖRSYNT!!!!!

Av Lars-Håkan Halldin - 16 oktober 2011 11:16

Ur min politiska dagbok
Kl 10.25 den 16 oktober 2011

NÄR ENFALDEN BLEV SANNING
Jag tycker att den moral som massmedia visat i Juholt affären är förkastlig och har skadat det fria ordet och yttranderätten i grunden. Jag har personligen i frågan om Juholts hyresbidrag försett alla större tidningar med varningstext läs detta först skriv sedan. 

Tidningarna har kastat fakta i papperskorgen utnämnt sådana som mig till enfaldiga ”bonnläppar” som inget begriper och låtit en verklighetsbild som de själva målat upp bli den förhärskande sanningen.

De har både i denna fråga och kungaaffären visat att deras moral är ett bottenlöst träsk. På ena hållet så förser en ”berusad” maffios från juggemaffian media med uppgifter som saknar all sanningshalt. I Juholt frågan där han bevisligen inte brutit mot en enda paragraf utan gjort helt korrekt så får han åka kana i media. 

Man driver karlen till vansinnets gräns. Vad är orsaken man vill tjäna pengar på lösnummer försäljningen. Jag har många ggr utryckt mitt förakt för Expressen och Aftonbladets ledarsida. I Belysningen av det här sista mediedrevet så saknar dessa redaktioner hos mig och många andra Svenskar all intellektuell trovärdighet Från dessa redaktioner kommer troligen bara analyser som bidrager till att sälja tidningar. Vad ledarsidan står för i detta sammanhang har ingen betydelse. Ett gäng lallande…. Just det.

Det får inte vara så att dessa ledarsidor skall ha någon som helst betydelse i Svensk politik utan vara ett varnade skolexempel där man ställer frågan till vad syftar dagens ledare är den godkänd av försäljningsdirektören på tidningen.

Det måste också sägas att SvT och Tv-4 har dragits med i denna avintellektualisering där dumheten är ledstjärna istället för snille och smak.

Åtgärder för att förbättra dessa redaktioner är för det första lära sig läsa innantill, för det andra öva upp läsförståelsen, för det tredje öva upp förmågan söka fakta, för det fjärde lära sig analysera sanningshalten i skrivna texter, för det femte söka trovärdiga källor, för det sjätte vädra ut dumhet, enfald och kollegial korruption. 

Den kvinna på Aftonbladet som påstås ha avslöjat Juholt hon är i mina ögon en enfaldig idiot som av sin chefredaktör uppmuntrats att göra dumheten, lögnen och enfalden till nyheter. 

Mediedrevet när det samlas framför en utpekad dörr det brukar jag kalla för nu har dumheten och enfalden frukostmöte.

Av Lars-Håkan Halldin - 15 oktober 2011 18:03

Likhet inför lagen gäller Juholt också.

 Juholt är frikänd. Det är bara dumbommar som fortsätter anklaga honom. Han har blivit frikänd på de rekvisit jag åberopat.


Jag har gått igenom det regelverk som gäller för riksdagsledamöternas arvoden paragraf för paragraf. Läs min blogg
http://maktentillfolket.bloggagratis.se


Där finns inget om reducering av hyresbidrag mm.  Alla riksdagsledamöter är lika inför lag och förordning.


 Följande gäller: Riksdagsledamot kan bo i en av Riksdagen ägd lägenhet om denne är invald från landsorten. Notera förmånen gäller inte boende i Stockholm med (kranskommuner). Om någon bor där tillsammans med honom gäller följade ekvation som denne får betala för övernattningen av t.ex hustrun eller annan. X kr/ 30 dagar 25% av den summan per dag. Kostnaden för en lägenhet i Stockholm kan vara ca 12.000 kr i månaden den som bor hos vederbörande betalar då 100 kr om dagen eller 3000 kr i månaden halva hyres kostnaden mot marknadshyra det kan också sticka i ögonen.


Riksdagen har funnit att om riksdagsledamoten själv hyr sin lägenhet  får han ett hyresbidrag upp till 8000 kr resten betalar han själv det systemet är klart billigare än att riksdagen har egna lägenheter. Det finns inget i regelverket som reglerar vem som får bo i ledamots ägds personliga lägenhet. Framförallt det framgår inte av regelverket att hustrun skall betala för sin övernattning hos maken. Reglerar man betalningar inom familjen i lag torde det få en förödande rättsverkan. (Bra skatteobjekt)


Det juridiska i Juholtfallet är: Riksdagen betalar ut en taksatt  ersättning. Det är inget hyresbidrag eller bidrag som regleras i lag utan i riksdagsförordningen. Det är ett avtal mellan Riksdagen och ledamoten där Riksdagens förvaltningskontor prövar om ledamoten skall ha ersättning eller ej. Rekvisit för detta är hyreskontrakt och hyresavier. Båda dessa har Juholt inlämnat.


Sedan hänvisas till praxis att bor det någon där ska den betala del av hyran men då faller riksdagens besparingsåtgärd då väljer alla den för ledamoten billigare formen bo i av Riksdagen ägd lägenhet.



Någon praxis finns inte som tillämpats mot ledamot. Däremot har ett antal ledamöter själva valt att reducera bidraget. Vad juridiek handlar om är att Juholts sambo är skriven på lägenheten och det är hennes lägenhet då inställer sig den juridiska knäckfrågan  delar de på hyran eller betalar Juholt hyran och hon bor där gratis. Inte heller denna frågställning finns förskriven i förordningen.


Rent rättsligt har inte detta någon juridisk verkan.  Det orimliga i detta är om någon sådan praxis får rättslig verkan då måste DU i framtiden göra affärer inom familjen. Frun betalar dig halva hyran eller tvärt om en inkomst som är skattepliktig. Detta är helt horribelt. Om man läst sin "Rebbe" så inser man att han har handlat fullt rätt. Ingen lagstiftare i världen kan tvinga mig till att ta ut hyra för min fru vare sig i Stockholm eller annorstädes.


Däremot när riksdagsman flyttat ut från sin lägenhet och bidraget fortsätter komma det är grov oaktsamhet och föreligger uppsåt att tillgodogöra sig pengarna då är det straffbart inom ramen för bedrägerilagstiftning. Det finns ett rätt stort antal sådan lik i Riksdagens gardrob. Även om Juholt är Soc. Dem  gäller likhet inför lagen för honom också. Glöm aldrig Justitia är blind med bindel för ögonen för att inte göra åtskillnad.


Lars-Håkan Halldin

Oberoende Centerpartist

Brännelund, 575 95 Eksjö

Telefon 0381-401 76 Mobil, SMS och MMS 0708-7 401 76

http://maktentillfolket.bloggagratis.se



Av Lars-Håkan Halldin - 10 oktober 2011 22:17

Ur min politiska dagbok

Kl 22.28 den 10 Oktober 2011


REGLER OM HYRESERSÄTTNING FÖR RIKSDAGSLEDAMÖTER - TRÄSKALLARS TOLKNINGSFÖRETRÄDE

Läs denna text och läs bifogat regelverk nedan.


Debatten om Juholts tillkortakommande handlar om Orsa kompani har förirrat sig ut i spenaten igen


Om du läser regelverket för ersättning till enskild ledamot som äger eller hyr sin lägenhet så ersätter riksdagen skälig hyreskostnad efter förvaltningskontorets godkännande. Du skall lämna in hyresavier och hyreskontrakt.


Vad jag förstår så framgår det inte att hur den skall reduceras för att hustrun eller sambon lever där inte heller barnen. Vad som däremot är kristallklart är att extern hyresintäkt skall räknas av.


Överenskommelsen mellan Juholt och Förvaltningskontoret är ett ömsesidigt kontrakt. Den som godkänner kontrakten slutgiltigt är den som bär ansvaret för kontraktets riktighet. Det är inte ledamoten som skall bevisa utan det är upp till Förvaltningskontoret.


Den reducering av hyresbidraget som kan komma ifråga enligt nedanstående regler är 650:- i månaden totalt ca 30.000 för hela perioden 2007 till dags dato. Även denna reduktion är tveksam. Juholt har genom inlämnandet av hyresavier och kontrakt bett förvaltningskontoret att pröva hans rätt till ersättning och beviljats den rätten under lång tid.


Om de menar att regelverket innebär att om sambo bor där skall hyran reduceras. I varje fall står det inget om frun. Jag kan inse att detta är en lapsus då man inte väger in samboförhållanden. I och med att förvaltningskontoret haft tillgång till hyreskontrakt och hyresavier där sakförhållandet framgår att de båda lever på adressen.



 Det som kan prövas men ligger inte inom avtalsförhållandet är om en till bor i lägenheten och betalar hyra då skall den räknas av.


Jag finner juridiken kristallklar Juholt har inte gjort något fel. Riksdagen har inte uppmärksammat ett sådant sakförhållande att man samlever med sambo. Juholt skall frikännas helt och förundersökningen läggas ned.


Det är upp till Juholt om han vill kräva skadestånd av förvaltningskontoret.


Ur  RFS, alltså 2005:9 Kostnad för övernattande person

Riksdagsförvaltningens

föreskrifter

Riksdagsförvaltningens författningssamling  RFS 2005:9

 Utkom från trycket den 21 november 2005


Beställningsadress: Riksdagens tryckeriexpedition, 100 12 Stockholm  •  Telefon: 08-786 58 10  •  Fax: 08-786 61 76

1

Föreskrift 

om arbetsrum och övernattningsbostäder för

riksdagens ledamöter;

utfärdad den 26 oktober 2005.

Riksdagsstyrelsen föreskriver följande.

Arbetsrum

Rätt till arbetsrum

1 § En riksdagsledamot har rätt att disponera ett arbetsrum i riksdagens lokaler.

Fördelningsprinciper

2 § Riksdagsförvaltningen beslutar om vilka rum som ställs till respektive partigrupps

förfogande.

Gruppkansliet svarar för fördelningen av rummen till ledamöterna i partigrupperna.

Dispositionsrätt

3 § Rätten att disponera ett arbetsrum är personlig och kan inte överlåtas av

ledamoten.

4 § En ledamot har rätt att disponera arbetsrummet under hela året, fr.o.m måndagen

i den vecka då riksmötet öppnas och så länge uppdraget som riksdagsledamot varar.

En ledamot som är ledig från sitt uppdrag i mer än en månad är dock skyldig att

upplåta rummet till den ersättare som tjänstgör i stället för ledamoten.

Ledamoten är också skyldig att flytta till ett annat arbetsrum om

riksdagsförvaltningen bedömer att det krävs för t.ex underhållsarbeten i fastigheten.

Utflyttning

5 § En ledamot som lämnar riksdagen efter ett val skall lämna sitt rum senast en vecka

efter valdagen. 

6 § En ledamot som lämnar riksdagen under löpande valperiod skall lämna sitt rum

snarast, och senast en vecka efter avgångstillfället.

Utrustning

7 § Riksdagsförvaltningen förser arbetsrummet med kontorsmöbler, belysning,

textilier, telefon, datorutrustning, radio och tv. RFS 2005:9

2

Städning

8 § Riksdagsförvaltningen svarar för sedvanlig lokalvård i kontorsutrymmen.

Akuta situationer

9 § Riksdagsförvaltningen får i akuta situationer gå in i arbetsrummet för att vidta

nödvändiga åtgärder utan att först ha underrättat ledamoten. Förvaltningen skall

snarast informera ledamoten om de åtgärder som vidtagits.

Hemtransport av arbetsmaterial 

10 § När en ledamot lämnar sitt riksdagsuppdrag svarar riksdagsförvaltningen för att

arbetsmaterial som ledamoten packat i flyttkartonger transporteras till ledamotens

hemort.

Övernattningsbostäder

Rätt till övernattningsbostad

11 § Till ledamöter som har rätt till nattraktamente enligt 5 kap. 1 § lagen

(1994:1065) om ekonomiska villkor för riksdagens ledamöter skall

riksdagsförvaltningen tillhandahålla en övernattningsbostad. Med övernattningsbostad

avses en övernattningslägenhet eller ett övernattningsrum i riksdagsförvaltningens

bostadsbestånd eller motsvarande boende.

Fördelningsprinciper

12 § Riksdagsförvaltningen beslutar om vilka övernattningsbostäder som ställs till

respektive partigrupps förfogande. 

Bostäderna fördelas därvid i proportion till antalet mandat utanför Stockholm.

Gruppkansliet svarar för fördelningen av bostäderna till ledamöterna i partigruppen.

Dispositionsrätt

13 § Rätten att disponera en övernattningsbostad är personlig och kan inte överlåtas

av ledamoten.

14 § Med undantag för vad som anges i 15 § har en ledamot rätt att disponera

övernattningsbostaden under hela året fr.o.m måndagen i den vecka då riksmötet

öppnas och så länge uppdraget som riksdagsledamot varar.

En ledamot som är ledig från sitt uppdrag i mer än en månad är dock skyldig att

upplåta bostaden till den ersättare som tjänstgör i stället för ledamoten.

Ledamoten är också skyldig att byta logi om riksdagsförvaltningen bedömer att det

krävs för t.ex underhållsarbeten i fastigheten. Riksdagsförvaltningen skall i god tid

meddela ledamoten om logibytet.

Utflyttning

15 § En ledamot som inte kandiderar i kommande riksdagsval och som fram till valet

inte har någon planerad verksamhet inom ramen för sitt uppdrag som riksdagsledamot,

skall lämna bostaden senast den sista juli valåret.

Om oförutsedda arbetsuppgifter som kräver övernattning i Stockholm uppkommer,

erbjuds ledamoten annan logi, i första hand inom riksdagens bostadsbestånd eller, om

detta inte är möjligt, på hotell. RFS 2005:9

3

16 § En ledamot som lämnar riksdagen efter ett val i annat fall än som avses i 15 §

första stycket skall lämna sin övernattningsbostad snarast och senast en vecka efter

valdagen.

17 § En ledamot som lämnar riksdagen under löpande valperiod skall lämna bostaden

snarast, och senast en vecka efter avgångstillfället.

Utrustning

18 § Riksdagsförvaltningen svarar för att övernattningsbostäderna är basmöblerade.        

Riksdagsförvaltningen svarar också för att övernattningslägenheterna har basutrustat

kök för matlagning och att övernattningsrummen är utrustade med pentryskåp för

matlagning i begränsad omfattning.

Städning och sänglinne m.m

19 § Ledamoten svarar själv för städning av bostaden och för handdukar, sänglinne

etc.

I bostäder i fastigheterna Cephalus 10 och Mars/Vulcanus 1 kan förvaltningen dock

tillhandahålla städning, handdukar, sänglinne etc. mot en särskild avgift. 

Underhåll m.m

20 § Riksdagsförvaltningen svarar för fönsterputsning en gång om året samt för

gardin- och mattvätt.

Ledamoten skall i god tid informeras om en sådan åtgärd.

Förvaltningen svarar också för nycklar, avgiftsdebitering, besiktning, drift och

underhåll av bostäderna. 

Akuta situationer

21 § Riksdagsförvaltningen får i akuta situationer gå in i bostaden för att vidta

nödvändiga åtgärder utan att först ha underrättat ledamoten eller annan person som

enligt 29 eller 30 § får vistas där. Förvaltningen skall snarast informera ledamoten om

de åtgärder som vidtagits. 

Ordningsregler

22 § Sedvanliga ordningsregler för boende gäller.

Åtgärder vid utflyttning

23 § Vid in- och utflyttning genomför personal från riksdagsförvaltningen besiktning

av bostaden, möblerna och utrustningen, om möjligt tillsammans med ledamoten.

24 § Ledamoten svarar för att bostaden är städad vid utflyttning. 

Förvaltningen kan dock mot särskild avgift utföra flyttstädning.

25 § Ledamoten svarar själv för hemtransport av sina tillhörigheter från

övernattningsbostaden.

Skador

26 § Ledamoten skall ersätta riksdagsförvaltningen för kostnader avseende skador

utöver normal förslitning och för skadade eller saknade inventarier.

Upplåtelseavtal

27 § Ett upplåtelseavtal skall tecknas mellan riksdagsförvaltningen och ledamoten. RFS 2005:9

4

Avgift

28 § Riksdagsförvaltningen skall ta ut en avgift för övernattningsbostäderna. Denna

skall beräknas för övernattningslägenheterna med utgångspunkt i hyressättning enligt

bruksvärdesprincipen och för övernattningsrummen med utgångspunkt i hyresnivån

för jämförbara studentbostäder i Stockholms innerstad. Beloppet fastställs av

riksdagsförvaltningen.

Om avgiften som förvaltningen tar ut är högre än den logiersättning som ledamoten

har rätt till enligt 5 kap. 1 § lagen (1994:1065) om ekonomiska villkor för riksdagens

ledamöter, skall förvaltningen göra ett avdrag från riksdagsarvodet motsvarande den

del av avgiften som inte täcks av ersättningen.

I avgiften ingår kostnad för tillgång till kabel-tv-program. Med undantag för av

förvaltningen ägd bostadsrättslägenhet ingår också kostnaden för hushållsel i avgiften.

Närstående person som övernattar

29 § En ledamot som disponerar en övernattningslägenhet i fastigheten Cephalus 10

med utgång mot Västerlånggatan eller utanför riksdagens lokaler får låta en närstående

person övernatta i lägenheten.

En närstående person får inte övernatta i lägenheten på egen hand annat än under

enstaka nätter.

30 § En ledamot som disponerar ett övernattningsrum i fastigheterna Cephalus 10

eller Mars/Vulcanus 1 får under enstaka nätter låta en närstående person övernatta i

rummet. 

En närstående person får inte övernatta i rummet på egen hand.

Anmälan till larmcentralen

31 § Ledamoten skall i förväg anmäla till riksdagens larmcentral att en annan person

som enligt 29 eller 30 § här rätt till det, skall övernatta i en bostad i fastigheterna

Cephalus 10 eller Mars/Vulcanus 1.

Kostnad för övernattande person Kostnad för övernattande person

32 § Om en person som avses i 29 eller 30 § och som inte har rätt till logiersättning

övernattar i bostaden, skall logiersättningen för denna tid reduceras till 75 procent.

Ledamoten skall för sådan övernattning betala tillbaka utbetald logiersättning med 25

procent av 1/30 per dag. 

Någon reducering av logiersättningen skall inte ske om en närstående person

övernattat i samband med riksdagens öppnande eller andra officiella arrangemang. Inte

heller skall någon reducering ske om barn under 18 år övernattat. 

Anmälan till riksdagsförvaltningen

33 § Ledamoten skall på en av riksdagsförvaltningen framtagen blankett anmäla till

förvaltningen när logiersättningen enligt 32 § skall reduceras. En sådan anmälan skall

göras senast inom en månad från det att övernattningen ägde rum. 

Utifrån de uppgifter ledamoten lämnat om övernattningen skall

riksdagsförvaltningen fakturera ledamoten kostnaden enligt 32 §.

En ledamot kan i stället välja att varje månad betala tillbaka en bestämd del av

logiersättningen för övernattning av en närstående enligt 32 §. Någon anmälan enligt

första stycket behöver då inte göras. RFS 2005:9

5

Extrabädd m.m i övernattningsrum

34 § Om någon som enligt 30 § har rätt till det skall övernatta i ett övernattningsrum

kan en extrabädd och extra sänglinne beställas hos våningsassistenten eller lokalvården

mot en särskild avgift.

Ersättarrum

Rätt till ersättarrum

35 § En ersättare övertar normalt den ordinarie ledamotens arbetsrum och

övernattningsbostad. Om detta inte är möjligt, får ersättaren disponera

32 § Om en person som avses i 29 eller 30 § och som inte har rätt till logiersättn



BRA ATT VETA

Logikostnader

Utskottets förslag i korthet

Utskottet tillstyrker riksdagsstyrelsens framställning såvitt avser logikostnader och avstyrker en motion (v), som anses tillgodosedd.

Framställningen

Riksdagsstyrelsen konstaterar att den nuvarande ersättningen för övernattningsbostad i Stockholm om 4 400 kr per månad ger full kompensation till mindre än hälften av de ledamöter som har sådana kostnader. Riksdagsstyrelsen framhåller att det numera är vanligt att en arbetsgivare/uppdragsgivare svarar för den logikostnad som den anställde/uppdragstagaren har under en tjänsteresa. Riksdagsstyrelsen föreslår i linje med detta att riksdagsförvaltningen fullt ut skall svara för kostnader för sådana övernattningsbostäder som ingår i riksdagens bostadsbestånd. När det gäller ledamöters egna övernattningsbostäder i Stockholm föreslås en övre gräns för logiersättning på 7 000 kr per månad. Höjningar i framtiden föreslås anpassas till faktiska hyreshöjningar.

Motionen

Hyressättningen för ledamöternas övernattningsbostäder tas upp i motion 2005/06:K441 av Tasso Stafilides (v). Han hänvisar till att skillnaden är mer än 2 000 kr per månad för 47 kvadratmeter. Enligt motionen är denna hyressättning djupt orättvist, och riksdagsstyrelsen bör ges i i uppdrag att vidta åtgärder för en rättvisare hyressättning av riksdagens övernattningsbostäder.

Utskottets ställningstagande

Riksdagsstyrelsens förslag innebär bl.a att riksdagsförvaltningen skall svara för hela boendekostnaden för övernattningsbostäder i det egna bostadsbeståndet och att den enskilda ledamoten därmed inte kommer att debiteras någon hyra. Genom detta förslag får motionsyrkandet anses tillgodosett. Utskottet tillstyrker riksdagsstyrelsens förslag till lag om ändring i lagen (1994:1065) om ekonomiska villkor för riksdagens ledamöter, såvitt gäller 5 kap. 4 § och avstyrker motion 2005/06:K344 (v).


Av Lars-Håkan Halldin - 10 oktober 2011 18:09

Ur min politiska dagbok

Kl 18.01 den 10 oktober  2011


JUHOLT KAN TROLIGEN BE SINA KRITIKER DRA ÅT HELVETE!!.

Nu börjar sanningen om Riksdagens bidragsregler komma fram. Mycket intressant läsning för den som orkar. Jag tror min tolkning var rätt när det kommer till kritan.


Nämligen om ledamoten bor i en lägenhet ägd/ hyrd av Riksdagen då reduceras hyran om fru/sambo/ särbo/ ombo eller likande flyttar in och skriver sig på adressen. Notera rekvisitet skriver sig på adressen eller bor stadigvarande.


Det andra fallet är om ledamoten själv hyr eller äger lägenheten då redovisar han hyreskontraktet och hyresavin till förvaltningskontoret. Som i sin tur tar ställning till om hyresbeloppet är skäligt/ rimligt och ingår ett avtal med ledamoten om hyran. Om jag förstått rätt har inte ens Riksdagen med saken att göra om det bor en eller flera i lägenheten.


Hyresbeloppet skall vara rätt. Det är då Riksdagen som fastställer ersättningen och därmed har ansvaret för om fel har begåtts. Det som betalas till den som upplåter lägenheten.


Hyr ledamoten ut ett eller flera rum till utomstående som betalar hyra då skall hyran reduceras med det beloppet. Bor däremot ledamotens fru där eller sambo då händer inget. Även hemma i ditt hus  har du väl det inte så att du har ett hyreskontrakt med din fru och hon betalar halva hyran. Naturligtvis skulle ett hyreskontrakt föreligga med sambon då skall hyran reduceras med vad hon betalar. Nu har hon väl inte betalat något.


Hade de levt i en av Riksdagens lägenheter då hade fallet varit solklart. Nu är det nog rätt solklart att Juholt har gjort rätt.


Åklagaren har nu bara en möjlighet dra ut på detta i åratal hänvisa till han tänker och funderar och överväger alternativ…..


Juholt kan be sina vedersakare dra åt helvete och det med rätta hans hyresersättning är helt korrekt inget fel har begåtts därmed intet hår skall krökas på hans huvud!!!!!



Not1.

Jag skulle vilja döpa affären till en Schlingmannare som inte fungerade

 

Av Lars-Håkan Halldin - 10 oktober 2011 14:19



Ur min politiska dagbok

Kl 14.08 den 10 oktober 2011

 

NU RÄMNAR DAMMLUCKORNA! 

Riksdagsman efter riksdagsman kryper till korset. Jag vet bra många ”Juholtare” som gjort på detta sätt genom åren. Mest pikant blir det när älskarinna och älskaren bor där år efter år. Jag tar upp detta problem därför det är en realitet.


Jag är övertygad om systemet måste göras om. Riksdagsmännen får hyra lägenheter ur Riksdagens bostadspool. Riksdagen köper ett antal bostadsrätter i Stockholmsområdet och riksdagsmannen hyr ur poolen eller skaffar egen lägenhet. Han eller hon betalar full hyra och hyran dras på lönen varje månad. Riksdagsmannen får sedan på skatten dra av för dubbelt boende. När man slutar i Riksdagen återgår lägenheten till Riksdagen.


Nästa steg är avskaffa de där förbannade betalkorten de drar elände över dig. Gör som min arbetsgivare gjorde var och en fick teckna ett kort som var ditt privata men noterades att det var ett kort ur företagets gruppering (garanti) men privat. Jag betalade mina utlägg till kortföretaget själv och skrev sedan räkning till arbetsgivaren på det  han skulle betala och det kom på reseräkningen vid månadsskiftet. Enkelt funktionellt. Vilket betydde att jag lämnade in notan för hotellrummet prickade logikostnaden. Flygresor köpte genom företagets resebyrå och betalade själv prickade sedan flygbiljetten. Hade jag sedan  medboende på rummet betalades mellanskillnaden mellan enkel och dubbel av mig själv. Inget tjafs. ”Redovisningsavdelningen gillade det inte de hade inget att skvallra om på kafferasten”


Framförallt om man har ett renodlat hyressystem då kan jag dela hyran med vem fasen jag vill. Höj arvodet i Riksdagen 10.000 kr i månaden en gång för alla ta obehaget av det.


Hyressystemet för statsministern fungerar så. Inte betalar han mer i hyra för att frun bor där. Inga bidrag utan man betalar en fastställd brukshyra.


Det är många idag som är byxis. Riksdagsmän förvaltningschefer statsekreterare, statsråd, föd företagsledare som bor i företagets övernattningslägenhet med hyresbidrag från staten, kommunen eller koncernen…..Vem bor i kommunernas övernattningslägenheter jag bara undrar. Hur mycket upplåts de gratis åt koncernchefen och hans nöjesarrangemang.


 Synar man notor mm från statsråd med flera som inlämnats så finns det mycket smaskigt att ta på även om det är privat betalt. Frågan kan ställas på dessa notor som betalats privat vem åt tillsammans med dig vad drack du ock så vidare. Listan kan göras mycket lång.



Den värsta är att många många på redovisningsavdelningar sitter  på skabrösa notor som betlats privat och ersatts till rätt belopp men den privata delen har varit något pikant. Vissa handlöggare på vissa redovisningsavdelningar pressar vederbörande på olika sätt. De lär nog dyka upp på redaktionernas bord i dessa dagar. Många huvuden lär rulla.

 

Glöm inte en och annan får nog betala ett högt pris i pengar eller natura för att köpa tystnaden…



Lars-Håkan Halldin

Oberoende Centerpartist

Brännelund, 575 95 Eksjö

Telefon 0381-401 76 Mobil, SMS och MMS 0708-7 401 76

http://maktentillfolket.bloggagratis.se

 

 

Av Lars-Håkan Halldin - 9 oktober 2011 09:17

UR MIN POLITISKA DAGBOK

Klockan 9.24 den 9 oktober 2011



VI HATAR JUHOLT

Vill man läsa vad jag skriver som "faen" läser bibeln då finns inga argument i världen som biter. Jag konstaterar bara att Håkan Juholt lämnat in kontraktet på lägenheten till Riksdagen och förvaltningskontoret varit väl medveten om detta. Man har betalat ut ersättningen och gjort det under en lång tid.Har förvaltningskontoret under 5 år inte slagit larm då levde Juholt i god tro att handlingen var rätt och riktig och inrättat sig efter sakförhållandet.


Det förhåller sig på samma sätt när du deklarerar om du skriver att du ber skattemyndigheten pröva din rätt till ett avdrag och myndigheten beviljar det då anpassar du dig till myndighetens beslut. Annat är om du påstår att detta avdrag vill jag göra och vilseleder myndigheten.


Om han medvetet vilselett förvaltningskontoret då är det en kriminell handling som jag inte på något sätt försvarar. Har hans sambo betalat halva hyran och de ändock kvittat ut ersättningen då är det också kriminellt. Det försvarar jag inte.


Nu är han inte ensam bland riksdagsmännen att göra så. Jag ville spetsa till resonemanget med frun och älskarinnan utan att för den skull bli missförstådd eller anklagad att hylla principen om älskarinna utan kolla läsarens förmåga att skilja på olika storheter utan att förfalla i moralisk indignation. Ett grundläggande krav är lär dig läsa innantill det brukar man kunnna redan i andra klass.


Skall avdrag göras för att frun kommer upp en vecka då och då. Tog upp begreppet älskarinna för det är värdeladdat för att se om någon nappade på det och tömde sin intellektuella kapacitet på frågeställningen älskarinna. Men saken har relevans skall du göra avdrag för att tillfälliga vänner och bakanta bor över hos dig. Eller använder man begreppet ringa omfattning när blir ringa större eller varaktig omfattning.


En sak till vissa kommentarer andas jag hatar Soc Dem och Juholt i synnerhet kan aldrig se någon förmildrande omständighet. Detta politiska hat som jag tycker genuint illa om man blockerar sitt intellekt till förmån för hat och det blir bara okvädningsord.


Ska Sverige skrida frammåt krävs det intellektuell skärpa och man måste våga bedöma saker som de är och tala om kontroversialla ting. Att vara Riksdagsman innebär man sitter i i statsledningen för Sverige det är en firma som omsluter 9 milj anställda i form av medborgare.


Att enheten för antikorruption tar upp frågeställningen finner jag rätt och riktigt. När den konstaterar att inga fel begåtts som har uppsåt eller kriminell bäring då kommer saken vara utagerad men inte hos många som då spår i kaffesump att Juholt har barn ihop med antikorruptionsenheten. För hatar man Juholt då är man intellektuellt blockerad och har inte förmågan se klarsynt.Om en och annan åklagare tar upp ärendet för att komplettera sin egen meritförteckning bedömer jag som skamligt. Det finns värre former av korruption än inte läst innantill i reglementet.


Skall man ha moralisk indignation tycker jag det finns viktigare saker att vara vred över 375.000 arbetslösa, jobbskatteavdrag som finansieras av pensionärer, sjuka och arbetslösa. En havererad sjuk- och arbetslöshetsförsäkring. Hittills har det avdraget kostat  statskassan si så där 300 miljarder kronor i uteblivna skatteintäkter och vilka har betalat.


Tvinga sjuka och arbetslösa leva i fattigdom spy galla på dem kalla dem bidragstagare och att vara lata. Rätt ofta de som hatar Juholt (rättvisa och god uppfostran) brukar hylla dessa principer av rädsla att mista orättfärdiga subventioner som jobbskatteavdrag och att inte ta ansvar  och  bära en lite tyngre börda om man har ett jobb. Ofta spottar de på de arbetslösa och sjuka. Sådan personer har inte min aktning.


Lars-Håkan Halldin


Ps

Jag tillhör inte någon politisk rörelse längre utan står politiskt  strax till höger om Soc Dem och till vänster om Centerpartiet ( på den tiden det var ett gott Centerparti).

Ds

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok tyck här


Skapa flashcards